Alla inlägg under mars 2010

Av jnjo - 30 mars 2010 15:09

jag är så jävla ledsen att jag inte ens kan gråta. jag hade hoppats på att tårar skulle få det onda att försvinna för en stund. men det går inte.


Av jnjo - 29 mars 2010 17:19

idag är en sådan dag då jag inte vet vad jag vill säga om något alls.

istället sitter jag och rotar fram all musik jag kan från OTHsäsongerna. 

perfekta spellistor på spotify.



vad gör man annars på måndagar?

Av jnjo - 29 mars 2010 00:59

jag antar att de flesta har hört talas om våldtäkten som upprörde sverige. eller skall jag säga våldtäkterna. repotaget finns att se på svt.se, uppdrag granskning 'den andra våldtäkten'. titeln syftar på samhällets reaktion på det som hände. och det är vad jag skall skriva lite om här nedan.



först av allt vill jag skicka all möjlig internetkärlek och stöd till linnea som orkade fortsätta att ens andas efter hur samhället behandlat henne. likaså till jennifer som förmodligen fått utstå precis samma sak.


jag är stolt över er tjejer. att våga anmäla en våldtäkt idag är stort. det är så otroligt många tjejer som skiter i det för att de inte vågar bli sedda på stan som offer, den som blivit våldtagen. det är ju så smutsigt. och vem vill gå till doktorn med en sargad kropp? vem vill sitta i rätten och svara på fruktansvärt jobbiga frågor? det är allmänt känt att våldtäktsoffret inte behandlas som ett offer förrän domen har fallit.

tragiskt nog är det så. och jag hoppas att det en vacker dag blir lite ändring på det.


efter att ha tittat på detta repotage var jag chockad. och aningen äcklad.

jag förstår inte hur människor kan vägra tro på klara bevis? vuxna människor som vägrar tro på en fjortonårig tjejs historia. bara för att killen är så snäll. så omtänksam. och ser bra ut. varför skulle han våldta? 

samhället har en förvrängd bild av hur en våldtäktsman ser ut. det skall vara en äcklig snuskgubbe över femtio bast. inte en femtonårig kille med hela livet framför sig.


ändå är det precis så. oscar är en kille på nu sexton år som har förgripit sig på två tjejer och blivit dömd för det. det finns klara bevis och även erkännande ifrån honom. trots dessa glasklara faktum vägrar samhället tro på det. sperman i trosorna kunde ju ha varit någon annans, dna:et var ju inte EXTREMT överens. bara nästan.

tjejerna kan ju ha ljugit för att hämnas.


rykten. det är inte så konstigt att en sådan här grej skapar rykten. rykten som har fördärvat linneas liv så till den grad att hon tvingats flytta femtio mil från sin stad och familj. internet har agerat spelrum för folks extrema åsikter. folk som inte har en aning om vad som hänt utan hört något från en bekant som har en bekant som hört en kompis till linnea säga...osv osv. det framgår tydligt i programmet att de som uttrycker starka åsikter om att linnea har ljugit, bara för att hämnas och få pengar, att de inte har en blekaste aning om vad som är sant. 

hon kallas för äcklig hora. hon förtjänar att bli våldtagen på riktigt så att hon blir straffad för sina lögner. de skriver att de vill köra upp en påle i fittan på både linnea och jennifer. bränna dem på bål. knäcka alla deras ben och tortera dem långsamt.

mest av allt är de äckliga horor och lögnare.


oscars mamma och bror är två av dem som verkar föra den här smutskastarkampanjen. tillsammans har de fått med sig tusentals medlemmar som står på oscars sida. alla vill frige honom. han skall väl inte vara inlåst på en sluten ungdomsanstalt, han som bara tvingade sig på två tjejer. det är ju helt orättvist!


eller...?


jag vet inte hur jag känner inför oscars familjemedlemmar. hur jag känner för hans mamma. hade hon uppträtt lite sympatiskt och mänskligt så skulle jag haft förståelse för henne. vem vill tro på att ens son är en våldtäktsman? vilken förälder önskar sitt barn den stämpeln?

men att hon så otroligt hårt motarbetar hela konceptet gör att jag känner avsmak. det är kanske dags för henne att inse att hennes son faktiskt har gjort sig skyldig till två brott. det kan inte vara lätt. att välja att leva i förnekelse däremot. det är lätt.

och som oftast är den lätta vägen alltid fel väg ut. jag hoppas att hon en dag kommer till sina sinnes fulla bruk och inser vad hon håller på med. att hon kan stå upp och be om ursäkt. 



jag blir förbannad över att vuxna människor kan vara så jävla korkade. att de benhårt vägrar tro på klara fakta. att de mobbar ut ett barn. någonstans i mitt huvud viskar en röst att det måste vara något fel på alla dessa människorna. men jag skjuter ifrån mig den viskningen. jag vill inte vara den som drar tusentals över samma kam. jag vill inte göra mig skyldig till att idiotförklara så många. men å andra sidan - de klarar den uppgiften så bra på egen hand.


jag hoppas att ni skäms. det är många som vet vilka ni är. jag hoppas ni vet hur man ber om ursäkt för det finns förmodligen många därute som är mindre förlåtande. föreställ er hur det skulle vara om er dotter blev våldtagen och samhället vägrade tro på henne och istället mobbade ut henne. föreställ dig om den personen var du. 



internet är livsfarligt. det är ett enormt forum för att uttrycka sina åsikter och sprida osanningar. denna historien har livnärt sig på rykten som ingen vet var de startade. de har valt att tro på lögnerna eftersom de är fler än den egentliga sanningen.



våldtäkt är något fruktansvärt och är man frisk i huvudet önskar man ingen levande varelse att råka ut för det. det skadar en för livet. 



sluta tro så himla mycket på vad andra säger att de hört av någon. sluta tro på lösdrivande meningar. lösryckta ord taget ur sitt sammanhang. ta reda på fakta och gör dig själv tjänsten att framstå som något annat än dum.

Av jnjo - 16 mars 2010 00:03

sammanfattning:


pelle har flyttat till hamnen. toaletten står i tvättstugan och badkaret står längsmed en av husväggarna utanför ihop med ett element och badrumsskåp. hela huset består av damm. damm som aldrig försvinner. som sätter sig i näsan, i halsen, i håret, i porerna, i djurens päls. det står en vit dörr och vilar bakom karminen. för det mesta är det iskallt i min säng trots filtar, kläder, täcken, djur och ljus. vi diskar för hand istället för att använda diskmaskinen och om ni bara kunde gissa hur irriterande det är att diska för hand när det står en fullt fungerande diskmaskin precis bredvid! lathet deluxe. jag tvättar ansiktet i diskhon, jag borstar tänderna där och jag sminkar mitt jävla fejs i spegeln i vardagsrummet. fixar frisyren i soffan och surfar numera på något mobilt internet som fungerar förvånansvärt bra(hittills). jag lirar innebandy på söndagar och igår fick jag spelet och slog klubban i golvet och skrek 'fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
aaaaaaaa!!!!' när en boll för mycket gick in i mål under mitt vaktpass. charlee tenderar bli större och större. jag drömmer ofta skumma drömmar som är så verklighetstrogna att jag är totalt förvirrad de första minuterna i vaket tillstånd. i vanlig ordning sover jag för lite. somnar på morgonen och vaknar på morgonen. läser tre böcker för tillfället: röde orm, labyrinten och pinnokioeffktn. jag saknar lisa och kalma och filtan. jag saknar lund. jag längtar efter sommaren och försöker ha mål eftersom jag hört att det mår man bättre av. min farfar har fortfarande cancer såvitt jag vet. jag har varit en av världens största idioter och inte hälsat på honom under hela processen eftersom jag helt enkelt inte förmådde mig se honom som sjuk. jag träffade honom på hans födelsedag förra helgen för första gången sedan julafton tror jag. han kunde knappt prata men lyckades äta tårta ändå. jag har inte pratat med erik på snart två veckor och det känns skitkonstigt. men jag orkar inte ens dra iväg ett sms. jag vet inte varför. men jag saknar honom så in i helvete. jag tycker illa om internet lika mycket nu som för några månader sedan. snart flyttar holm till sölvesborg vilket gör att vi kan leka oftare. hockeysäsongen är över och jag sörjer inte. jag blir lite kall inombords när jag tänker på att det kanske inte blir någon mer hockey. jag är uppväxt med den sporten, att plötsligt leva utan den känns konstig. men det kanske blir att jag sitter i usa och skriker mig hes till några nhl-matcher. vem vet. jag blir full som vanligt. och jag får cpryck som vanligt. jag knarkar förbannat mycket musik och mestadels av vaken tid går jag runt med huvudvärk. jeppe bor fortfarande bara hos pappa och jag saknar honom här om kvällarna. 



ochsåvidare.

Av jnjo - 7 mars 2010 15:47

(i slutändan vill jag bara att du skall sakna mig.)

Av jnjo - 4 mars 2010 15:21

  



bästis.

Av jnjo - 4 mars 2010 14:14

vi kör en klassiker:


Av jnjo - 3 mars 2010 19:42

jag har en poplista på spotify! eller det är inte riktigt pop så jag döpte den till 'popish'. 

jag som typ ALDRIG lyssnar på pop förrän det gått tre-fyra år och de blivit lite av en klassiker. och så har vi klassikerna från åttio och nittiotalen. men dagens pop!

jag har ett par! vill ni se? ok? YAY. (håll i hatten holm)


donkeyboy - ambitions (när jag introducerade denna för vissa av mina vänner var det ingen som ville höra talas om den, tills den började spelas mer frekvent på radion och nu gillar alla den. såklart. radion betyder mer än jess. tack för den homies!)


taio cruz - break your heart (fråga mig inte vad som är bra med denna låten. jag har faktiskt inte en jävla aning. det går att dansa till den?)


timbaland feat katy perry - if we ever meet again (vad kan jag säga? allt timbaland rör vid blir till guld för öronen. han är ett jävla geni.)


jason derulo - in my head (DANSA DANSA DANSA DANSA!)


black eyed peas - meet my halfway (tack holm för att du fick mig att lyssna på den. jag gillade verkligen inte den första gången jag hörde den. men det är en växteffekt över låten)


iyaz - replay (jag...vet inte varför. det är bleh egentligen. :/)


3OH!3 - STARSTRUKK (ascool dänga! helt crazy! giddig att hoppa till.)


kesha - take it off (hur kan man INTE gilla henne?!)


the veronicas - take me on the floor (HOLM! TAKE ME ON THE FLOOR! detta är så mycket party det bara kan bli)


jay-z feat rihanna & kanye west - run this town (de är genier alla tre. det kan bara bli bra.)


kesha - your love is my drug (KÄRLEK BRUDEN. det är bara brabrabra.)


pitbull feat akon - shut it down (eh..:/ )


the veronicas - untouched (the veronicas äger. så enkelt är det)


italobrothers - stamp on the ground (hoppa!)



ball va?!

utan att ens lyssna på radio så tror jag att jag har bättre pop här. visst?

och då skall ni veta att jag bara lyssnar på 'skrik och oväsen' som vissa kallar det.


jag är bäst. :D

Ovido - Quiz & Flashcards